Eerder deze maand verscheen het nieuwe boek van Joyce Spijker genaamd Ruimte Voor Liefde. Een heel ander boek dan die zij eerder al schreef, maar desalniettemin eentje waar ik wel heel erg benieuwd naar ben geworden. Liefde is namelijk een heel interessant en mooi thema, zeker in deze tijd. Van Joyce ontvingen wij een kopie van haar nieuwe boek.

‘Ruimte voor liefde’ gaat over de liefde anno nu. Een tijd die gedomineerd wordt door opties, keuzes, Tinder en waarin forever after ver weg lijkt. Maar toch dromen we nog vaak van dat idee van de prins op het witte paard en de vrouw van je leven, maar kan dat nog wel en vooral: heeft het zin?

In dit boek vind je verhalen van mensen die gelukkig zijn in de liefde en het net even anders doen dan anders. Over de ideale relatievorm (denk aan single zijn, een open relatie, swingen, polyamorische en monogame relaties), over jaloezie, onzekerheid en omgeving. Maar ook de visie van psychologen, een relatietherapeut en een trendexpert om te laten zien waarom we doen wat we doen. Ze geven inzichten en tips, maar de interviews worden ook omlijst door verhaaltjes en facts & figures.

‘Ruimte voor liefde’ is voor iedereen die liefde zoekt, koestert of ooit heeft liefgehad en leest als een relaxed en ultra dik thematijdschrift vol breekbare en zinderende verhalen.

Wat vond ik ervan?

Ik was ontzettend benieuwd naar dit boek en het heeft ook echt totaal niet teleurgesteld. Het is een heel ander type boek wat de meeste misschien gewend zijn en ook het onderwerp is in die zin volwassen, wat het voor mij ook weer erg interessant maakte. Als ik moet beginnen met het onderwerp, liefde, dan is het enige wat ik kan zeggen… wat een ontzettend mooi iets is dat toch, de liefde. Iedereen beleefd liefde op zijn of haar eigen manier, en kan daardoor misschien in een soort van tunnel terecht komen. Joyce heeft met dit boek zeker wel bereikt dat je ‘liefde’ ook vanuit andere perspectieven gaat zien. Je maakt kennis met andere soorten van liefde beleven dan die je in eerste instantie misschien gewend bent, of waar je bekend mee bent. Ik geef toe dat ik dit zeker had bij bepaalde hoofdstukken!

Daarnaast sluit ook de vorm waarin het geheel is gegoten mooi aan bij de inhoud, vind ik persoonlijk. Het geheel leest erg snel en prettig weg als ware het een van je favoriete tijdschriften is. Elk hoofdstuk begint kort met achtergrondinformatie, waarna de voor mijn gevoel zeer interessante interviews volgen waarin je eigenlijk gelijk een praktijksituatie geschetst krijgt. Ook de stukjes fictie tussendoor vond ik erg leuk om te lezen omdat je hier toch Joyce haar ware kracht ook terug leest, en dat mag uiteraard niet ontbreken in dit geheel. Elk hoofdstuk wordt dan vervolgens afgesloten met een rijtje facts and figures en dan is het hele mini dossier compleet.

‘Ruimte voor Liefde’ is een thema boek wat ik iedereen van harte aanbeveel een keer te lezen, of in ieder geval door te bladeren. Ik weet zeker dat velen hier wat uit zouden kunnen halen en misschien wel gaan reflecteren 😉

Al met al een enorm tof boek!