King of Scars is verdeeld in 4 verschillende perspectieven. Nikolai Lantsov, Zoya Nazyalensky , Nina Zenik (haar kennen we uit Six of Crows) en later ook een jongen genaamd Isaak. Ik verklap niet wie dat is. Doordat de hoofdstukken zo zijn ingedeeld weet je precies wat elk karakter denkt en voelt.

een foto met daarop het boek king of scars

Nikolai Lantsov heeft de oorlog overleeft en niemand mag weten wat er met hem is gebeurd. Maar de duisternis in hem verzet zich steeds meer en meer. Zoya wil niets liever dan dat Ravka een land wordt waarin Grisha en gewone mensen in vrede naast elkaar kunnen wonen. Maar dit kan niet als de koning steeds zwakker wordt. En Nina is voor Nikolai undercover in het verre Noorden. Ze zoekt een manier om de vijanden van de Grisha te verslaan.

In de eerste 175 pagina’s gebeurd er natuurlijk wel wat, maar het voelt niet zo. Wanneer je eenmaal voorbij die pagina’s bent, wordt het boek alleen maar beter en beter. King of scars voelt dan echt weer als een Leigh Bardugo boek. Gebeurtenissen in haar voorgaande boeken worden zo nu en dan verteld. Dit is erg prettig want zo wordt je nog meer de Grisha wereld ingetrokken. De magie is op een gegeven een beetje lastig te begrijpen maar misschien is dit ook wel een voordeel. (Dit hoeft natuurlijk niet voor jou ook te gelden) Zo kan je echt je eigen ingeving eraan geven. Alle vier de perspectieven zijn interessant en blijven boeien. Er zitten meerdere laagjes in onze karakters waardoor ze allen hun eigen unieke eigenschappen hebben. Dit is heel prettig!

een landkaart van het land waarin King of Scars zich afspeelt

“I don’t like that word,” Nina said, advancing. “Call me Grisha, call me zowa. Call me death, if you like.”

Al met al is King of scars een mooi en goed boek om te lezen. Deel twee, en tevens het laatste boek, kan dan ook niet snel genoeg komen! Ik gaf King of Scars 3,5 sterren en ik ben heel erg benieuwd of jij dit boek gaat lezen of al hebt gelezen.