Review: Het Lot – Jennifer E. Smith

Laatst heb ik het boek Het Lot (in het Engels: Windfall) van Jennifer E. Smith uitgelezen. In eerste instantie trok vooral de mooi vormgegeven kaft mijn aandacht, maar ik was daarnaast toch ook wel benieuwd hoe het verhaal uitgewerkt was. Zijn jullie benieuwd wat ik van het boek vond? Lees dan snel verder!

Alice zit in het eindexamenjaar van de middelbare school. Ze is stiekem verliefd op haar beste vriend Teddy. Op weg naar zijn verjaardagsfeestje koopt ze voor de grap een lot voor hem. Bizar genoeg blijkt de hoofdprijs daar precies op te vallen: Teddy wint 140 miljoen.

Alice en Teddy hebben allebei veel pech gehad in hun leven. De ouders van Alice zijn overleden toen ze nog heel klein was en niet lang daarna verdween de vader van Teddy van het toneel, waardoor zijn moeder met een grote berg schulden achterbleef. Teddy en Alice vonden toen steun in hun vriendschap en zijn sindsdien onafscheidelijk geweest. Ze zijn ervan overtuigd dat deze enorme prijzenpot niets dan geluk zal brengen. Maar is het wel zo’n droom als je denkt, de jackpot winnen?

Verrassend genoeg heb ik het boek uitgekregen. Dit koste me wel even maar het is gelukt! Ik las al eerder een boek van Jennifer E. Smith en uit ervaring weet ik dus dat het vrij vlotte boeken zijn. Dit komt denk ik vooral door het plot en de verhaallijn. Ook Het Lot heeft eenzelfde soort verhaallijn waarbij twee beste vrienden elkaar eigenlijk ‘leuk vinden’ en je als lezer hoopt dat de twee aan het einde van het boek bij elkaar komen. In dit boek was dat niet anders. Het element van het winnen van de loterij en hoe dit iemands leven en vriendenkring kan veranderen vond ik erg goed uitgewerkt door het boek heen.

Zoals al gezegd is het een echt young adult boek wat ik normaal hele easy reads vind. Het verhaal is goed uitgewerkt voor zover mogelijk maar ook niet meer dan dat omdat er vrijwel geen diepgang in zit. Zeker een aanrader om mee te nemen op vakantie of naar het strand in de aankomende zomerperiode.