Review: Dear Evan Hansen: The Novel – Val Emmich, Steven Levenson, Benj Pasek en Justin Paul

Toen ik hoorde dat dit boek uitkwam heb ik hem direct besteld. Zelf ben ik een heel groot fan van de musical Dear Evan Hansen, dus was zeer benieuwd hoe het als een novel zou doen.

Een tijdje geleden heb ik voor het TCG boek al een review gegeven, die kan je hier vinden:

Review: Dear Evan Hansen – Steven Levenson, Justin Paul, Benj Pasek

Het verhaal:

Beste Evan Hansen,

Vandaag wordt een geweldige dag en dit is waarom …

Na de dood van een van zijn klasgenoten, Connor Murphy, verzint Evan een leugen die hem onbedoeld dichter bij de familie van de klasgenoot brengt, terwijl het hem ook in staat stelt zijn eigen doel te bereiken: erbij horen.

Hij moet gewoon vasthouden aan een leugen die hij nooit had willen vertellen: Dat de beruchte Connor Murphy zijn geheime beste vriend was. Plotseling is Evan niet meer onzichtbaar. De rijke ouders van Connor hebben hem opgenomen alsof hij van hen was, wanhopig om meer te weten over hun raadselachtige zoon via zijn ‘beste vriend’.

Terwijl Evan dieper in zijn familie wordt getrokken, weet hij dat wat hij doet misschien niet klopt, maar als hij mensen helpt, hoe verkeerd kan het dan zijn? Niet langer verstrikt in zijn angsten, deze nieuwe Evan heeft een doel. Hij is zelfverzekerd. Hij is een viraal fenomeen. Elke dag is geweldig. Maar wanneer alles dreigt te ontrafelen, staat hij oog in oog met zijn grootste obstakel: hijzelf. Een eenvoudige leugen leidt tot gecompliceerde waarheden in dit grootmoedige coming-of-age verhaal over verdriet, authenticiteit en de strijd om erbij te horen in een tijd van onmiddellijke connectiviteit en diepe isolatie.

Ik ben met een noodvaart door dit boek gegaan. Weet niet of dat komt omdat ik alles in mijn hoofd hoorde op de snelheid waarmee ze praten in de musical, of juist omdat mij het verhaal heel erg aantrok. Het boek was in fijne taal geschreven en het is erg uitgebreid. Het neemt je mee met de verschillende karakters waardoor je van ieder persoon een stukje van zijn leven te weten komt. Door deze verschillende verhaallijnen raak je emotioneel betrokken en wil je meer van deze personen te weten komen. Dit boek bespreekt; zelfmoord, angsten, isolatie, pesten en de sociale druk. Sommige aspecten kunnen erg gevoelig zijn, maar het wordt op een gangbare manier besproken.

Zoals ik eerder vermeld heb, ben ik groot fan van deze show maar dit boek heeft mij zeker niet teleurgesteld. Het is anders dan de TCG editie en heeft meer inhoud, diepgang en achtergrond dan wat je 2 uur in de musical kan kijken. Ik raad je aan voordat je de show gaat bekijken (mocht je toevallig op Broadway zijn) dit boek te lezen. Ook leuk, in Londen komt deze show aan het eind van volgend jaar! Lia en ik gaan erheen zodat ik hem eindelijk is kan zien!!!!!

Ik geef dit boek 5/5 sterren.

3 thoughts on “Review: Dear Evan Hansen: The Novel – Val Emmich, Steven Levenson, Benj Pasek en Justin Paul

1. Fijn dat het boek jou wel ligt! Ik heb het geprobeerd, maar ik kwam er niet doorheen. Ik vind de liedjes van de musical daarentegen dus wel heel erg leuk, dus ik hou het lekker daar bij 🙂