Vals is een jeugdthriller van Mel Wallis de Vries. In Vals gaan vriendinnen Abby, Feline, Kim en nieuwkomer Pippa een weekend weg naar de Ardennen. Wanneer Feline verdwijnt na een feestje, waarbij ze ook drie jongens hadden uitgenodigd, denken ze er niet veel van. Ze denken dat Feline naar de jongens is gegaan en dat ze haar de volgende dag weer zullen zien. Maar voor ze het weten zijn ze ingesneeuwd, is Feline nog steeds niet terug en hebben ze geen bereik. Wat volgt is een steeds grimmigere sfeer. Kennen de vriendinnen elkaar wel zo goed en wie van hun is er vals?

film ticket van de film Vals

De film begint een beetje kinderachtig. Ze moeten een jaar of 18 voorstellen, maar het lijkt eerder alsof ze 15/16 zijn. Ook zijn de actrices ouder dan de personages die ze spelen. Ze zijn in de twintig. Dit is een beetje wennen maar naarmate de film vordert ben je het alweer vergeten. De grimmige sfeer is als ze in de auto zitten al aanwezig. Fijn, want zo zit je al snel in het verhaal. Eenmaal bij het huis aangekomen bouwt zich dat steeds meer op. Het feestje dat ze geven waarbij er drie jongens aanwezig zijn helpt hier ook niet bij. Het wordt namelijk al snel verstoord door Pippa. Waarom doet ze zo? Ook een van de jongens gedraagt zich vreemd.

Nadat het feestje is afgelopen zien ze Feline nergens. Ze denken dat Feline naar de jongens is gegaan en maken zich geen zorgen. Maar al gauw denken ze dat er iemand rond het huis loopt. Iemand die het op de meiden gemunt heeft. Zijn ze nog wel zo veilig? Dit maakt de film nog spannender. En voor sommigen misschien zelfs een beetje eng. Je verdenkt al snel meerdere mensen en dit is de gehele film zo door. Het einde is niet zoals je verwacht. De grootste verrassing is misschien nog wel dat het een ander einde heeft dan het boek. Niet iedereen zal dit even leuk vinden.

Vals is al met al een leuke film. Vooral voor de wat jongere kijkers. Een weekend Ardennen klinkt na het zien van de film misschien niet zo leuk meer. Let op, het is een 12+ film.