Review: Verblind – Mel Wallis de Vries

Verblind is één van de 14 jeugdthriller boeken van Mel Wallis de Vries. Haar boeken zijn immens populair en worden ook uitgegeven in het buitenland. Altijd zijn ze spannend en lezen ze snel uit. Zo ook Verblind.

In Verblind maken we kennis met Roos (we hebben dezelfde naam, altijd leuk). Ze zit in de 4e klas en krijgt een relatie met een jongen, Alexander, een knappe jongen met blond haar en blauwgroene ogen. Hij zit een klas hoger dan Roos. Door deze relatie wordt ze geïntroduceerd in Alexander’s vriendenkring en laat hierdoor haar twee vriendinnen van haar eigen klas vallen. In Alexander’s vriendengroep zit Max, hij heeft een relatie met Nina, zij is naar Frankrijk verhuisd om daar te studeren. Hij flirt er maar al te graag op los. Edith, wie graag botte opmerkingen maakt. Zij is de vriendin van Merlijn, een jongen met een drankprobleem. Ook hebben we Sjoerd, hij is een stille jongen maar wel erg slim. Hij heeft weer een relatie met Maaike, in tegenstelling tot Sjoerd is zij altijd aanwezig en spontaan.

Wanneer de vrienden een feestje hebben bij Max thuis is Maaike er niet bij. Niemand zoekt daar iets achter maar als Roos de volgende dag niks van haar hoort gaat ze naar Maaike’s huis toe. Ze vind Maaike vermoord in haar eigen bed. Al gauw zijn al haar vrienden ervan op de hoogte. Iedereen is er kapot van, vooral Sjoerd. Hij sluit zich op in zijn kamer en wil er niet uitkomen. Alexander krijgt allemaal nachtmerries en schrikt elke nacht bezweet wakker. Roos kan zich vaak niet concentreren en neemt daarom kalmeer pillen van haar vader. Max blijft maar flirten met Roos. Edith probeert iedereen te helpen maar wordt ook vaak pissig op Merlijn. En Merlijn raakt nog meer aan de drank. Als er nog iemand overlijd wordt Roos achterdochtig, ze gaat op onderzoek uit en komt zo achter allerlei dingen waar ze liever niet achter was gekomen.

Het is erg interessant om te zien hoe iedereen anders met zijn of haar verdriet om gaat. In Verblind gaat elk personage hier namelijk anders mee om. In het begin denk je hoe erg het is voor de groep vrienden om iemand te verliezen. Maar als de tweede dode valt maak je iemand al snel verdacht. Dankzij flashbacks krijg je ook meer inzicht in wat er gebeurd kan zijn, waardoor je nog meer na gaat nadenken wie de dader zou kunnen zijn. Het wordt zo opgeschreven dat je nooit zeker weet wie het is totdat je achter de waarheid komt. Het boek bevat ook onderwerpen als LGBT en zelfmoord. Hierdoor krijgen de personages en het boek meer diepgang. Het einde zie je niet aankomen, wat ik altijd zoek in een goede thriller. Verblind wordt bestempeld als een young adult boek.