Review: The Truth Pixie – Matt Haig

Matt Haig kennen de meeste van jullie waarschijnlijk van zijn inspirerende boek Reasons To Stay Alive. Een tijdje terug kwam ik op diverse media echter tegen dat hij een nieuw boek uit zou brengen, een kinderboek wel te verstaan. Dit is niet zomaar een verhaal, maar een grappig en ook zeer inspirerend en hartverwarmend verhaal over een waarheids-fee. De recensies waren veelbelovend dus heb ook ik me vorige week aan dit boekje gewaagd.

Wherever she is, whatever the day,
She only has one kind of thing to say.
Just as cats go miaow and cows go moo,
The Truth Pixie can only say things that are true.

Het hele boekje gaat eigenlijk over een fee die niets anders kan dan de waarheid spreken. Dit lijkt voor haar allereerst een soort van vloek omdat niemand hier op zit te wachten en haar eerlijkheid niet kan waarderen. Dit verandert echter wanneer the truth pixie per toeval Aada ontmoet, een verdrietig meisje. Haar eerlijkheid helpt beiden uiteindelijk uit een diep dal.

Toen ik besloot het boekje te kopen op bol.com en begon met lezen had ik het in één klap uit. Aangezien het een kinderboek is bevat het super mooie illustraties die het verhaal heel levendig maken. Ik vind het boek persoonlijk echter alles behalve een boek wat alleen voor kinderen bestemd zou moeten zijn. Het is een heel magisch en mooi verhaal wat letterlijk iedereen kan leren dat het normaal is om je soms down te voelen en dat deze gevoelens meestal niet permanent zijn. Things will get better, ondanks dat dit niet altijd zal zijn op de manier waarop jij dat in eerste instantie zou willen of ziet. Het is een verhaal wat gaat over acceptatie, vriendschap en het geloven in jezelf.

De boodschap die het boek heeft vind ik een erg mooie boodschap om in een kinderboek te verwerken. Ik vind het daarom ook super mooi cadeau voor de aankomende sinterklaas en kerst. Niemand is ooit oud genoeg om de adviezen in dit boek tot zich te nemen. Well done, Matt!