Review: The Leaving – Tara Altebrando

Six were taken. Eleven years later, five come back–with no idea of where they’ve been.

Elf jaar geleden raakten zes peuters vermist zonder ook nog maar enig spoor van ze te hebben vernomen. Na al die tijd hebben de meesten het geprobeerd achter zich te laten en verder te gaan tot de dag waarop vijf van deze kinderen (nu tieners) onverwachts op mysterieuze wijze weer terugkeren. Ze mankeren verder weinig, alleen ze herinneren zich helemaal niets meer. Scarlet, een van de meisjes, herkent haar eigen moeder bijvoorbeeld niet maar lijkt zich Lucas (een van de vermiste jongens) wel te herinneren. Geen van allen weten ze wat hen is overkomen en ook het zesde slachtoffer (Max, die niet teruggekeerd is) zegt hen niets. Iedereen wilt ontdekken wat er met deze kinderen gebeurd is in deze 11 jaar en ook de ouders van Max willen weten waar hun zoon op het moment uithangt.

Ik was oprecht heel nieuwsgierig naar dit boek. Ik had er al veel over gehoord en de beschrijvingen duidden erop dat het zeker wel in mijn straatje zou passen. Na het uitlezen heb ik er echter wel een beetje een verdeelde mening aan overgehouden.

De schrijfstijl die Tara Altebrando gebruikt is geniaal en ook zeker heel fijn om te lezen. In het begin hoopte ik dat we als lezer iets meer context informatie zouden hebben over wat er gebeurd is met de kinderen, maar het tegendeel bleek. Ik was allereerst zeer teleurgesteld dat we eigenlijk niet meer wisten dan de hoofdpersonages uit het boek, maar dit geeft ook wel een erg leuke twist aan het geheel. Het heeft er namelijk voor gezorgd dat ik steeds meer te weten wilde komen. Ik moet dan ook toegeven dat The Leaving echt een geweldige page turner is. Zoals in de foto hierboven ook te zien wordt er soms een aparte schrijfstijl gehanteerd; hier heb ik me zeker niet aan gestoord.

Ondanks dat ik het qua verhaallijn en uitwerking echt een geniaal boek vind is het wel jammer dat je eigenlijk niet naar een climax toe leest. Wat ik in eerste instantie had verwacht. Met dit als enige minpunt is het zeker een boek wat ik jullie allemaal aanraad als je spanning leest!