Review: The beast player – Nahoko Uehashi (Elin’s verhaal)

Elin is het hoofdpersonage in The beast player. Elin haar familie heeft een belangrijke taak, het verzorgen van de Toda. Dit zijn serpentachtige wezens die behoren tot het leger van hun mensen. Wanneer een paar van de Toda op mysterieuze wijze overlijden, neemt Elin’s moeder Soyon de schuld op haar. Soyon wordt tot dood veroordeeld. Ze weet net op tijd haar dochter in veiligheid te brengen door een oud en verboden middel te gebruiken. Elin weet hierdoor dat zij en haar moeder bijzonder zijn.

Al gauw komt Elin erachter dat ze niet alleen met de Toda kan praten maar ook met de Royal Beasts die de koningin beschermen. Hierdoor bezit ze een kennis dat haar grote macht geeft, maar hierdoor komt ze ongewild ook in politieke spelletjes terecht. Kan Elin haarzelf en de dieren beschermen zodat ze niet worden gebruikt in de oorlog die komt?

“I stood on the edge of that abyss between man and beast and played my harp for you, checking each note, one by one, to see if it would reach you. – Elin.”

Dit was mijn eerste introductie tot de Japanse fantasy en ik heb van elke bladzijde genoten. We volgen Elin in de leeftijd van 10 tot 18 jaar. Elin is een heel prettig en mooi karakter. Ze doet je soms denken aan Hermione omdat ze allebei erg leergierig zijn. Soms is ze ook een beetje een wijsneus, maar niet op een vervelende manier. Nadat haar moeder is overleden zorgt een imker voor haar. Ze krijgen samen een hele mooie band. Dit is misschien wel mijn favoriete deel van heel het verhaal. Het is zo mooi omschreven. We krijgen dan de eerste introductie tot een Royal Beast. Ze zijn omschreven als een hele grote vogel met een wolfachtig gezicht. Je ziet ze ook echt in je gedachten tot leven komen.

Later gaat ze naar school waar ze een opleiding volgt tot dierenverzorger. Op het erf van de school zijn er ook Royal Beasts die worden verzorgt. Elin krijgt veel te maken met het schoolhoofd, Esalu. Ook zij doet een beetje denken aan een Harry Potter karakter. Namelijk, professor Minerva McGonagall. Allebei zijn ze streng maar wel rechtvaardig. Wanneer er een jong Royal Beast genaamd Leelan binnen komt, krijgt Elin de zorg over haar. Ze ontwikkeld een manier om met haar te praten, tot verbazing van het schoolhoofd en haar klasgenoten. Dit gaat niet altijd even soepel. Het is en blijft een wild dier. Op deze manier ga je nadenken over hoe wij wilde dieren behandelen. Zijn dierentuinen, het dolfinarium, het zwemmen met dolfijnen wel zo nodig? Kunnen we dieren niet beter in het wild laten en de natuur de natuur laten zijn?

The beast player is heel erg mooi vertaald. Dit zorgt ervoor dat je in het verhaal wordt gezogen. Het einde van dit boek is een open einde. Niet zo gek, want er zijn nog 2 andere boeken in deze serie. Maar die zijn niet vertaald. Of er plannen zijn om de andere boeken te vertalen is niet bekend. Wel kan je de anime van 50 afleveringen bekijken op internet.

4/5 sterren