Review: Lover of loser en Hot or not – Carry Slee

In de your choice serie kan je een keuze maken hoe je het verhaalt wilt lezen en hoe het afloopt. In deze review komen alle twee de boeken aan bod.

Eva is in Lover of loser 15 jaar oud. Ze is bang voor haar stiefvader, hij komt soms te dichtbij. Eva is bang dat hij haar gaat misbruiken. Haar moeder is verblind door de liefde en gelooft haar niet. Maar ook haar beste vriendin Julia wil niet luisteren. Zij is te veel bezig met haar nieuwe vriend. Eva is daarnaast verliefd op Mees. Misschien dat hij haar kan helpen. Wanneer Eva Ricardo ontmoet wordt ze overladen met aandacht en kado’s. Ze weet echter niet dat hij een loverboy is.

Hoewel dit boek over een belangrijk onderwerp gaat wordt het een beetje op de achtergrond gedrongen. Dit komt omdat het te vaak over Eva en Mees gaat. Ze zijn allebei verliefd op elkaar maar ze weten het niet van elkaar. Het wordt daardoor ook een wat kinderachtig boek. Het is te veel “omg ik ben zo verliefd” en “hoe kan ik zo stom zijn.” Je gaat wel al snel walgen van Eva’s stiefvader. De signalen dat hij haar wilt misbruiken zijn erg aanwezig. Hij weet dat heel goed te verbergen voor haar moeder. Het roept emoties bij de lezer op. Hoe kan een moeder zo blind zijn en een man zo vies? De ene keuze die je maakt in het boek geeft een wat betere wending aan het verhaal dan de andere keuze.

In Hot or not wil Coco model worden. Haar beste vriend Joel geeft haar stiekem op voor een modellenwedstrijd. Ze wordt gekozen om mee te doen. Wanneer ze op internet Boy ontmoet, grijpt ze haar kans om door hem gecoacht te worden. Maar hij wil haar naakt voor de camera laten poseren. Waarom? Joel ziet dat ze steeds verder afglijd. Kan hij haar redden?

Dit boek vond ik leuker dan Lover of loser. Het concentreert zich meer op de verhouding tussen Coco en Boy. Je gaat er over nadenken wat een beslissing met je kan doen en wat voor gevolgen het kan hebben. Vooral heel goed voor de jongere lezers onder ons. Maar ook voor ons wat ouderen, het herinnert je er aan dat zulke dingen nog steeds gebeuren. Je leest ook uit het perspectief van Boy. Dit maakt hem nog meer een walgelijk karakter. Dit boek je zien hoe belangrijk vriendschap is en dat je vrienden altijd eerlijk tegen je zijn.

Je kan kiezen hoe je de boeken gaat lezen. Het leukste is om de boeken in zijn geheel te lezen.

Van Lover of loser en Hot or not is een film gemaakt. Tijd om die ook te gaan kijken!