Review: Mijn Hart en Andere Zwarte Gaten – Jasmine Warga

Aysel is zestien jaar oud en klaar met het leven. Sinds haar vader een gruwelijke misdaad heeft begaan, bekijkt iedereen haar met een wantrouwende blik. Haar moeder zorgt ook nauwelijks voor haar, dus Aysel denkt dat zelfdoding haar enige uitweg is. Ze komt terecht op een forum voor zelfmoordpartners, die een pact sluiten om tegelijkertijd zelfmoord te plegen. Daar ontmoet ze Roman, een jongen die een groot schuldgevoel heeft en hier niet meer mee kan leven. Ze hebben een datum gepland waarop ze zelfmoord zullen plegen, maar nu de twee pubers elkaar beter leren kennen, vraagt Aysel zich af of ze nog wel dood wil gaan.

Dit boek stond al enige tijd op mijn To Be Read lijstje. Zoals hierboven al te lezen is vecht Aysal tegen een depressie en suïcidale gedachtes. Dit nadat haar vader van haar weggenomen is en in de gevangenis is beland. In het hele proces van het plannen van de gezamenlijke dood met haar zogenoemde suicide-buddy lijkt het erop dat zij elkaar onbewust juist helpen om het beste in elkaar naar boven te brengen. Een belangrijke vraag waar zij dus mee te maken krijgen is of het het nog wel waard is om alles achter te laten en alleen te zijn of er juist voor te kiezen om samen te leven.

Ondanks dat ik het boek persoonlijk te kort vond, is het toch een mooi boek in zijn genre. Dit had als gevolg dat de schrijfster in het plot niet veel uit kon wijden. Dit had ik persoonlijk fijner gevonden omdat sommige gebeurtenissen gewoon niet zo snel kunnen gebeuren zoals ze beschreven zijn. Het vertelt over een belangrijk onderwerp waar nog veel taboe over is en de boodschap die aan het einde wordt meegegeven in de vorm van hoe het met Aysal en Roman afloopt is gewoonweg een hele mooie boodschap; als we ons maar omgeven met de juiste mensen dan zul je vanzelf je eigen doel voor maar ook om te leven ontdekken.

Voor iedereen die zich wel eens verdrietig of alleen voelt; there is always someone who cares, just don’t give up. ❤️

“Maybe we all have darkness inside of us and some of us are better at dealing with it than others.”