Afgelopen week heb ik het prachtige boek De Bijenhouder van Aleppo geschreven door Christy Lefteri echt letterlijk in 2 of 3 dagen helemaal uitgelezen. Ik had er al wel meerdere mensen over gehoord dat zij dit boek met veel plezier en verwondering hadden gelezen, maar ik wist oprecht niet zo goed wat ik precies kon verwachten. Achteraf was ik echter echt positief verrast want man oh man wat is dit een mooi boek.

Als ze alles hebben verloren wat hun lief is, vlucht bijenhouder Nuri samen met zijn vrouw Afra weg uit Aleppo. Op hun reis door een gebroken wereld worden ze niet alleen geconfronteerd met de schokkende realiteit van het vluchtelingenbestaan, maar ook met een onuitsprekelijk verdriet: het verlies van hun zoon Sami. Het is het verhaal van twee mensen die elkaar in hun pijn zijn kwijtgeraakt, maar ondanks alles elkaar en hun droom willen vasthouden.

Dit boek heb ik letterlijk verslonden. Gezien het best zware thema wist ik niet goed wat ik precies moest verwachten, maar het heeft me in verbazing en met zoveel maar toch ook weer zo weinig gedachtes en emoties achtergelaten. Het is een heel realistisch geschreven verhaal welke in dit geval gaat over Nuri en Afra, maar welke tegelijkertijd over zoveel anderen had kunnen gaan die gevlucht zijn of momenteel nog steeds bezig zijn met deze moeilijke reis. Het boek las heel snel en makkelijk weg ondanks de thematiek die het bevat en dat vind ik persoonlijk heel knap gedaan van deze schrijfster.

Het heden van Nuri en Afra wordt met één woord binnen de hoofdstukken steeds verbonden aan hun verleden wat uit symbolisch oogpunt ook laat zien dat deze mensen meer zijn dan alleen vluchteling. Zij hebben allen een eigen verhaal en in dit boek leer je zo gaandeweg met elke pagina ook meer over Nuri’s oude leven als bijenhouder in Aleppo.

Ondanks dat ik tussendoor het verhaal soms even weg moest leggen omdat het me toch raakte waar ik over las, raad ik iedereen dit boek echt heel erg aan. Je gaat er snel doorheen, maar je verrijkt jezelf echt enorm met dit verhaal.