Review: Catwoman (Selina Kyle) – Sarah J. Maas

Selina Kyle zorgt in het begin van het boek voor haar zusje Maggie. Maggie heeft taaislijmziekte. Geld voor een behandeling en medicijnen hebben ze bijna niet. Hun moeder is al heel lang uit beeld en hun vader kennen ze niet. Om wat geld te kunnen verdienen sluit Selina aan bij een straatbende en vecht ze elke avond illegaal. Wanneer ze hun huis worden uitgezet wordt ze gerekruteerd door een mysterieus persoon. Ze reist Europa rond en komt jaren later terug in Gotham City als de rijke Holly Vanderhees.

Selina begint mensen te beroven van hun geld en dure dingen zoals horloges en andere sieraden. Ze komt bekend te staan als Catwoman. Niet alles gaat even soepel. Ze krijgt namelijk ook huurmoordenaars achter haar aan. Hierdoor komen slechte dingen van vroeger weer naar boven. Dit zorgt ervoor dat het boek meer diepgang heeft. Selina doet dit werk niet alleen maar voor de lol. Ze heeft hier haar eigen redenen voor. Het maakt haar meer menselijk. Selina raakt ook bevriend met Poison Ivy en Harley Quinn. Hun berovingen worden alleen maar intenser en vanaf daar word het boek nog beter.

“Selina Kyle blew out a long breath as she lifted her chin and stepped into the sound and the light and the wrath. Let the bloodying begin.”

Batwing komt ook in het boek voor. Hij probeert de drie en bedreigingen van binnen en buitenaf te stoppen, niet wetende dat zijn buurvrouw Holly eigenlijk Selina is. Hierdoor krijgt hun interactie met elkaar twee kanten. Dit is erg leuk om over te lezen. Hij mag misschien dan niet zo’n sterk karakter als Selina zijn, hij past toch erg goed in dit boek. Hij hoort eenmaal ook in Gotham City.

Het einde van het boek zie je niet aankomen. Vragen die je had naarmate je het boek verder las worden beantwoord. En die stellen je niet teleur. Er zijn wel wat tranen gevloeid. Dit boek bevat onderwerpen als ziekte, PTSD en biseksuele representatie. Sarah heeft alle drie de onderwerpen een hele goede en belangrijke plek in dit boek gegeven. Het voelt niet geforceerd.

Dit boek is perfect voor Marvel en DC fans. Selina’s karakter in dit boek anders dan die van Selina in de comic boeken.