Review: Aan Niemand Vertellen – Simone van der Vlugt (Lois Elzinga serie)

In de afgelopen weken ben ik begonnen aan de driedelige Lois Elzinga serie van Simone van der Vlugt. Simone van der Vlugt staat bekend om haar spannende literaire thrillers waar ik zelf al vele jaren fan van ben. Ik lees niet heel regelmatig meer Nederlandse boeken, maar kon deze serie niet laten gaan.

Aan Niemand Vertellen is het eerste boek uit deze spannende serie. Hierin maak je kennis met de Alkmaarse rechercheur Lois Elzinga. Op een avond wordt het verminkte lichaam van een man gevonden. Het eerste onderzoek lijkt tot niets te leiden. Het slachtoffer, David Hoogland, was een vrolijke basisschoolleraar met een leuke vriendin en een brandschoon verleden. Niemand kan echter het foldertje van de kunstexpositie van Maaike Scholten verklaren, dat wordt gevonden in Davids broekzak. En wie is Tamara – de vrouw zonder achternaam – de telkens opduikt? Het onderzoek strandt, tot een tweede en zelfs een derde moord nieuwe aanwijzingen leveren. Lois weet zich meer en meer te verdiepen in de psychologie van de moordenaar, geholpen door haar eigen moeilijke jeugd en een opbloeiende vriendschap met een psychiater. Kan zij voorkomen dat er meer doden vallen?

Dit eerste boek uit deze serie pakte me echt. Ik was weer even een aantal jaren jonger en verslond het boek letterlijk in twee dagen tijd. Met iets meer concentratie had ik het denk ik zelfs in één zit uit kunnen lezen. Het is precies wat je van Simone van de Vlugt gewend bent; een goed en spannend plot wat tot de laatste pagina gewoon helemaal klopt. Je komt snel te weten hoe de vork precies in de steel zit maar door steeds wat kleinere extra onthullingen blijf je als lezer geboeid.

Aan Niemand Vertellen is het eerste boek in een serie van drie gebaseerd op de Alkmaarse rechercheur. Ook de twee andere boeken, Morgen Ben Ik Weer Thuis (2013) en Vraag Niet Waarom (2014) ben ik direct gestart. Deze boeken zijn eveneens enorm spannend en goed in elkaar gezet wat mij een enorme fan maakt van deze serie.

Een tijdje terug is ook bekend gemaakt dat de NPO momenteel bezig is met een verfilming van de boeken. Deze driedelige reeks met Noortje Herlaar in de hoofdrol zal naar alle waarschijnlijkheid in het najaar van 2018 te zien zijn op NPO1.

One thought on “Review: Aan Niemand Vertellen – Simone van der Vlugt (Lois Elzinga serie)