Film review: Love, Simon – Becky Albertalli

Lia en ik gingen vorige week donderdag dan eindelijk naar Love, Simon. We gingen de film kijken in de bioscoop Kinepolis Utrecht. Waarom Utrecht? Omdat we geen goede tijd konden vinden in onze woonplaats en Amsterdam. Heb je de film nog niet gezien, in Utrecht, Amsterdam en Den Haag draait hij nog heel even.

Love, Simon is de verfilming van het boek Simon vs. the Homo Sapiens Agenda, geschreven door Becky Albertalli. Er is nu ook een filmeditie in boekvorm. Simon worstelt met zijn geaardheid. Hij valt namelijk op jongens. Niemand weet dit nog, niemand van zijn gezin of vrienden en ook niemand op school. Hij komt in email contact met een jongen. Ze komen steeds meer over elkaar te weten en zijn erg open over hun geaardheid. Net als Simon weet niemand dat de andere jongen ook homoseksueel is. Ze kunnen elkaar hier dus perfect mee helpen. Echter wordt hun correspondentie uitgelekt door een klasgenoot, Martin. Dit leid tot allerlei problemen. Komt hiermee de mogelijke toekomst van Simon en de mysterieuze jongen tot een einde?

In de film word er wat minder aandacht gegeven aan de emails en meer aan de verschillende situaties waarin Simon zich verwikkeld. Simon moet een date regelen tussen Martin en Abby. Of Martin vertelt de hele school dat de emails van Simon zijn. Het regelen van de date gaat niet altijd even soepel. Wat weer zorgt voor hilarische scenes. Op een gegeven moment komt de vriendschap tussen Simon, Abby, Leah en Nick onder druk te staan. Wat naar is om te zien want zo kan hij zijn geheim niet op zijn eigen termen vertellen. Tegelijkertijd probeert hij er ook achter te komen wie de mysterieuze jongen nu is. Er zitten drie potentiele jongens in de film die het zouden kunnen zijn. Extra leuk wanneer je het boek niet hebt gelezen, het lijkt alsof je zelf ook op zoektocht bent.

Wat heel goed aan deze film is is de diversiteit. Abby en Nick worden bijvoorbeeld door donkere personen gespeeld. Maar er zit ook een donkere homoseksuele jongen in. Dat is erg mooi om te zien want de wereld bestaat niet alleen maar uit zwart of wit. Het is ook niet een erg zware film. De directeur van de school en Martin leveren daar een goede bijdrage aan. Ze zijn beiden erg grappige karakters. Het is een echte feel good film maar nog steeds met die belangrijke boodschap. Want op hetzelfde geslacht vallen is niet vies of raar.

Love = love